Interview
Digital MedTech

'Groepsinnovatie in de zorg is de toekomst'

De behoeftes op de “zorgvloer” bepalen, die omzetten in use cases, bedrijven laten pitchen en de beste oplossingen implementeren. Zo werkt Coalition Next Belgium, een platform dat innovatie in de zorg versnelt. “Het is een efficiëntie- en effectiviteitsslag”, legt Christophe Jauquet uit. “Je leert van elkaar, de noden worden scherper gesteld en het hele proces verloopt veel sneller dan als je het alleen doet. Je zou het een vorm van groepsaankoop kunnen noemen.”

Bekijk de publicatie (NL)View the publication (EN)
Steven Vandeput
January 31, 2024
 • 
5 min leestijd

De implementatie van “digital health”-innovaties versnellen. Dat is het doel van Coalition Next Belgium. Christophe Jauquet: “Onze droom is digitale innovatie te ontdekken die heel groot wordt in België en ruim wordt toegepast.”

De coalitie telt in ons land een dertigtal leden, waaronder ziekenhuizen, thuiszorgorganisaties en farmabedrijven. Maar het idee komt uit Frankrijk, zegt Christophe Jauquet, naast ecosystem lead bij Coalition Next Belgium ook spreker over zorginnovatie.

“In april 2020, volle coronacrisis, raakten veel chronische patiënten niet meer tot bij hun arts. Digital Pharma Lab, een klant van me uit Parijs, is toen in iets geslaagd wat ik nog nooit had gezien binnen de zorg.”

‘Fenomenaal’

“Op vier maanden tijd hebben ze 20 farmabedrijven samengebracht met 30 ziekenhuisnetwerken, hun gemeenschappelijke noden bepaald en een call for projects uitgestuurd. Daarop hebben 450 start-ups ingetekend. Die hebben ze geëvalueerd, en na vier maanden stonden er al projecten startklaar.”

“We zijn geen bedrijf, maar een proces. Wat zijn de noden, wat zijn de oplossingen, en hoe kunnen we die implementeren.”

“Uiteindelijk zijn minstens 12 projecten gestart in 20 ziekenhuizen. De snelheid waarmee ze van noden naar implementatie gingen, en de open manier van samenwerken: fenomenaal.”

In maart 2022 stak Coalition Next de grens over naar ons land. Christophe: “We zijn geen bedrijf, geen associatie, maar een proces. Wat zijn de noden, wat zijn de oplossingen, en hoe kunnen we die implementeren.”

80 inzendingen bij eerste oproep

“Zonder samenwerking zou elke partner alles apart moeten doen: behoeftes bepalen, die omzetten in use cases, de pitches evalueren, de beste kiezen en implementeren. In september ’23 hebben we onze tweede call for pitches afgesloten, en we zijn volop bezig alle oplossingen van de start-ups te evalueren tijdens wekelijkse onlinemeetings.”

Op de eerste oproep in 2022 kwamen zo’n 80-tal dossiers binnen. Uit eigen land, en uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Israël. “De 16 beste zijn face to face mogen komen pitchen.”

"Van de inzendingen voor onze eerste oproep worden vandaag oplossingen van 15 start-ups gebruikt in 22 zorginstellingen."

“Vandaag worden producten van 15 van die start-ups gebruikt in 22 organisaties. Het komt ook voor dat zorginstellingen samenwerken met bedrijven die de uiteindelijke selectie niet halen, maar toch interessant zijn voor hun specifieke behoefte.”

Sneller proces, beter omlijnde noden

“Het is een efficiëntie- en effectiviteitsslag. Je leert van elkaar, de noden worden scherper gesteld en het hele proces verloopt veel sneller dan individueel.”

“Je zou het een vorm van groepsaankoop kunnen noemen. Niet om de prijs te drukken, maar omdat het een groepsinspanning is om de beste oplossing te zoeken voor de noden in ons land.”

(lees verder onder de afbeelding)

Coalition Next Belgium

Ook de aanbieders halen er voordeel uit, legt Christophe uit. “Ik heb al heel wat digital health start-ups gecoacht. Vaak vinden ze het ontzettend moeilijk om in een ziekenhuis de juiste persoon te vinden, die op dat moment nood heeft aan hun oplossing, over de menselijke en financiële middelen beschikt, en de oplossing intern verkocht krijgt.”

En dan is het geld op...

“Veel jonge medtech- en healthtechbedrijven struikelen in die fase. Hun geld is op voor ze de juiste persoon hebben gevonden. Via onze coalitie heb je meteen toegang tot een 20-tal ziekenhuizen en vijf thuiszorgorganisaties. Je hoeft maar één keer te pitchen, geen 25 keer. En je krijgt concrete feedback.”

“Vergeet je fantastisch product als het te complex is voor een verpleegkundige. Zo waren er vorig jaar start-ups met een veelbelovende oplossing waar nog iets aan schortte. Die hebben dat dit jaar opgelost, en enkele ziekenhuizen willen die oplossingen nu gebruiken.”

“Vergeet je fantastisch product als het te complex is voor een verpleegkundige.”

Een les die de coalitie trok uit de innovatieronde van 2022, is sneller de eerste schifting maken. “Aan het dossier, de klanten en de implementatiestappen die ze voorstellen merk je al snel: dit is haalbaar of niet. Vlugger de eerste selectie maken betekent dat we meer tijd overhouden om de beste aanbieders in detail te evalueren – dit keer 24 – en eerder zorgteams en technische departementen kunnen betrekken.”

(lees verder onder het kaderstuk)

'Ambition Coalition' in maart

Op 26 maart organiseert Coalition Next Belgium voor de tweede keer "Ambition Coalition". Tijdens dat evenement worden ziekenhuizen, lifesciencebedrijven (farma, biotech, medtech en healthtech), thuiszorgorganisaties en andere organisaties en bedrijven samen geïnspireerd en uitgedaagd rond het versneld implementeren van digitale innovaties in de zorg.

Er komen voorbeeldprojecten aan bod en je verneemt er meer over contracting en innovatiecultuur. Steeds vanuit een pragmatische insteek, met meteen toepasbare kennis en inzichten.

Hou de LinkedIn-pagina van Coalition Next Global in de gaten voor updates.

Het ene land is het andere niet

Zorgteams in een vroeg stadium betrekken is cruciaal, weet Christophe. “Daar liep het de vorige keer bijvoorbeeld fout met een spraakherkenningstool voor logopedie. Die oplossing werd al gebruikt in 80 ziekenhuizen in Frankrijk, erg veelbelovend dus voor de Belgische pitch.”

“Pas toen de zorgverleners hier betrokken werden, volgde de echte realiteitscheck. Toen hoorden we dat onze zuiderburen een groot tekort aan logopedisten hebben en die tool dus goed kunnen gebruiken, maar dat dat bij ons veel minder speelt. Waardoor er hier geen interesse voor was. Zoiets willen we nu voorkomen door sneller, breder en dieper te evalueren met meer betrokkenen.”

Van droom naar realiteit?

“Onze droom is digitale innovatie te ontdekken die heel groot wordt in België en ruim wordt toegepast. Momenteel zit zo’n toepassing bijna in contract, met verschillende farmabedrijven, ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties.”

“Eerst op kleinere schaal met een kleinere therapie en een beperkt aantal patiënten, daarna willen we opschalen naar een grotere therapie met veel meer patiënten in heel het land. Dat is onze north star.”

Over Christophe Jauquet

Christophe is bijna 25 jaar actief in de zorg. Eerst als businessmanager bij Pfizer, daarna bij een start- en scale-up. In 2018 schreef hij het boek Healthusiasm en sindsdien werkt hij vooral als spreker. Hij inspireert zorginstellingen, farmaceutische bedrijven en consumentenbedrijven over de toekomst van gezondheid.

“Elk van ons wil gezond en gelukkig zijn, waardoor elk bedrijf een health-bedrijf zou kunnen zijn”, zegt Christophe. “Als je goed wil doen voor je klanten, is de vraag: wat ga je dan doen voor hun gezondheid? Dat heeft ook een impact op de zorg, waar innovaties sneller en beter moeten worden uitgevoerd.”

In maart 2022 richtte Christophe de Belgische tak van Coalition Next op.

Contact? Mail | LinkedIn

img alt text