"Een krachtig signaal dat patiënten activeert", zegt medisch directeur prof. dr. Guy Hans. Negen van die kiosken staan er vandaag in het UZA. “In wachtzalen en aan de liften, bij clusters van diensten”, zegt Hans, naast hoofdarts ook anesthesist en coördinator van het pijncentrum.
"Patiënten gaan na inschrijving naar zo’n kiosk en meten er een aantal parameters: hartfrequentie, zuurstofsaturatie, bloeddruk, lengte en gewicht. Ze krijgen ook vragen om hun pijnscore en valrisico te evalueren. En in deze periode vragen we of ze recent koorts hebben gehad. Daarmee willen we patiënten met een besmettelijke luchtweginfectie eruit halen."
Koppeling met EPD
Na enkele minuten zijn de metingen en vragen achter de rug. Alle gegevens gaan automatisch naar het EPD, de patiënt krijgt een print mee.
“Dat blaadje blijkt behoorlijk belangrijk”, aldus Guy Hans. "Ik doe zelf consultaties, en patiënten komen binnen met die print. ‘Dokter, de vorige keer zei je dat ik meer moest bewegen en moest vermageren. En kijk: het is me gelukt.’ Patiënten worden actieve beheerders van hun gezondheidsdata. En als zorgverlener kun je trends bespreken."
“Verpleegkundigen winnen tijd omdat ze de basisparameters niet meer moeten afnemen. Hetzelfde geldt voor vragenlijsten. De kiosken zijn gekoppeld aan ons digitaal thuisopvolgsysteem. Een patiënt die thuis een vragenlijst moest invullen maar dat nog niet heeft gedaan, krijgt de vragen op de kiosk.”
Patient empowerment in de praktijk
Hoe patiënten reageren? Guy Hans: "De meesten vinden het een meerwaarde dat ze zelf iets kunnen doen en meteen de resultaten zien. Het scherm toont wat ze moeten doen, stap voor stap. Haast iedereen is er vlot mee weg. De volgende stap is dat je je aan de kiosk ook meteen kunt inschrijven in het ziekenhuis."
Volgens de medisch directeur is de activering van patiënten een van de grootste troeven. Die vaak genoemde patient empowerment dus. "Patiënten ervaren de resultaten als objectieve info waarmee ze aan de slag kunnen. Het is anders dan dat ze van een zorgverlener horen dat hun bloeddruk te hoog of te laag is."
“De resultaten drukken de patiënten met de neus op de feiten, ze zetten hen aan om er iets aan te doen”
"Ze nemen het printje mee naar huis en naar hun huisarts. En de resultaten drukken hen met de neus op de feiten. Als die niet goed zijn of plots in de verkeerde richting gaan, beseffen ze dat ze iets moeten doen. Op die manier krijgt de consultatie ook een preventief karakter. Zolang je als arts duidelijk toont dat je iets doet met de resultaten. Dan weet de patiënt: ik word continu opgevolgd."
Of metingen door de patiënt wel betrouwbaar zijn? Guy Hans: "De toestellen kalibreren zich constant. Ja, een meting kan soms niet helemaal perfect uitgevoerd zijn, maar het is de trend die telt. Die liegt niet.”
Krachtige combinatie
Guy Hans ziet niet alleen mogelijkheden in ziekenhuizen. "De zelfparametrisatiekiosk kan een meerwaarde zijn op elke plek waar je meteen feedback van een zorgverlener kunt krijgen. Bij huisartsen, in apotheken… De combinatie van objectieve getallen met professioneel advies is bijzonder krachtig."
"De winst zit in de vrijgekomen tijd bij zorgverleners, die ze aan echte zorgtaken kunnen besteden."
“De eerste generatie kiosken was tamelijk log en niet zo comfortabel. Vandaag zijn ze kleiner en ergonomischer. Duur? Boven de tienduizend euro per stuk. De winst zit in de vrijgekomen tijd bij zorgverleners, die ze aan echte zorgtaken kunnen besteden."
Ingebed in zorgpad
"Zo’n kiosk mag geen stand-alone zijn, maar moet ingebed zijn in de transmurale zorg", benadrukt prof. dr. Guys Hans.
"Van het moment dat een afspraak wordt ingeboekt, gaat zo’n traject van start, met vragenlijsten, parameters, opvolging... En dat zowel thuis, bij de eerste lijn als bij ons in het ziekenhuis. Volledig digitaal, zonder papierwerk. Alles zit in het EPD. En via ons patiëntenportaal UZA@home kun je dat als patiënt raadplegen via de app of pc."
Impact
"Als de kiosken op grote schaal gebruikt worden, ga je een enorme impact zien: gezondheidsproblemen zullen veel sneller worden opgepikt. Ik adviseer m'n patiënten altijd dat ze moeten stoppen met roken. Nu kan ik daar een cijfer op plakken dat ze zelf gemeten hebben: kijk, je zuurstofsaturatie stijgt. Dat heeft effect."

(Nog) niet voor alle patiënten
Wat met patiënten die de technologie wantrouwen? Of verkiezen dat een mens hun parameters neemt?
"Forceren kan nooit de bedoeling zijn", zegt prof. dr. Hans. “In bepaalde zorgprocessen vinden we het een must, omdat het de flow versnelt en verbetert. Die patiënten krijgen bij aanmelding de boodschap om naar een kiosk te gaan. Andere patiënten mogen ook via de kiosk passeren, zonder dat we het opleggen. Laat dat maar organisch groeien.”
En de artsen, zijn die allemaal mee? "Sommigen vreesden een impact op de flow in het ziekenhuis. Je moet voldoende spreiding en volume hebben, zodat er geen files ontstaan aan de kiosken."
"We zijn gestart op twee afdelingen, met de believers. Nu komen diensten zelf vragen om zo’n toestel"
“We zijn gestart met een tweetal kiosken op diensten van believers en zo is dat gegroeid. Nu komen afdelingen zelf vragen om zo’n toestel als ze hun wachtzaal vernieuwen. De kiosk is geen aparte ruimte, maar een afgescheiden hoekje, dat de patiënt de nodige privacy gunt."
En de overheid? “Die kijkt met veel interesse hoe we zorgpaden digitaliseren, maar de volgende stappen ontbreken nog wat”, zegt Guy Hans. “De praktijk toont nochtans de meerwaarde van dergelijke innovaties aan. Dit past perfect binnen onze maatschappelijke functie rond preventie en welzijn."
Lees HIER meer over de zelfparametrisatiekiosk van BeWell Innovations.