KU Leuven brengt in het academiejaar 2023-2024 een nieuwe opleidingspijler in stelling, tussen gezondheidszorg en technologie. Doel? Zorgverleners nog beter om leren gaan met de snelle evolutie van de gezondheidszorg en de voortdurende introductie nieuwe innovatieve technologieën.
Wij gingen in gesprek met prof. dr. ir. Lennart Scheys, de programmadirecteur van de online permanente vorming met getuigschrift Technologie in de zorg.
Kan je wat meer vertellen over het opzet van de nieuwe opleiding?
LS: De opleiding vloeit voort uit het project “Technologie in de Zorg” (oktober 2021 – oktober 2023), één van de vijf projecten onder de koepel “Biomedische actoren van de toekomst” aan de Faculteit Geneeskunde van KU Leuven. De Vlaamse overheid financierde die vijf projecten via het Voorsprongfonds. Het overkoepelende doel was om een opleidingsantwoord te bieden aan de belangrijkste evoluties in de gezondheidszorg.
Het project “Technologie in de Zorg” had onder meer als doel om de competenties van zorgverleners rond technologie in de zorg te verbeteren via een specifiek Levenslang leren-programma met een volledig nieuw en up-to-date pakket aan lesmateriaal.
Voor wie is de vorming bestemd?
Alle professionals met een medische achtergrond zijn welkom, of ze nu actief zijn binnen ziekenhuizen, woonzorgcentra, laboratoria of biomedische bedrijven.
We mikken vooral op zij die nu al te maken krijgen met tal van nieuwe technologische toepassingen of soms zelfs betrokken zijn bij de ontwikkeling en uitrol ervan, maar die op zoek zijn naar extra houvast om die technologieën beter te kunnen evalueren, implementeren en gebruiken.
“Zorgtechnologie” is een erg breed begrip, wat moeten we daar allemaal onder verstaan?
LS: Klopt, en het zou inderdaad onmogelijk zijn om alle aspecten te behandelen in één enkele opleiding. Daarom zijn we met ons projectteam (zie foto) gestart met een studie waarin we de meest prangende lacunes en noden hebben laten identificeren door het onderwijs, het zorgwerkveld én de bedrijven die technologie ontwikkelen voor de sector.
Daarnaast hebben we een overzicht gemaakt van al bestaande opleidingen, opleidingsonderdelen en navormingen gericht op technologie in de zorg in zowel Vlaanderen als Nederland.
Gedeelde taal
De volledige resultaten van die studie vind je in ons adviesrapport. Samengevat blijkt dat er in het werkveld inderdaad een sterke nood is aan meer en betere technologische kennis. Een nood die niet lijkt te worden beantwoord door de huidige opleidingen.
Een belangrijke oorzaak voor die kenniskloof ligt volgens de respondenten in de “taalbarrière” tussen het zorgveld en de technologische wereld. Anders gezegd: zorgprofessionals en technologen begrijpen elkaar vandaag nog te weinig.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van ons project is dan ook om zorgprofessionals en technologen dezelfde taal te helpen spreken, zodat ze elkaar beter begrijpen.

Op welke zorgtechnologieën focus je daarbij, is dan een volgende logische vraag. Ook daarvoor hebben we ons gebaseerd op de antwoorden van de respondenten. Zij schoven een aantal domeinen naar voren als meer invloedrijke technologieën in het toekomstige zorgveld: artificiële intelligentie en medische beeldvorming, genoomanalyse en gepersonaliseerde geneeskunde, telezorg en robotica.
In onze opleiding focussen we dan ook op die technologieën, plaatsen we ze in hun relevante context en bekijken we hoe ze optimaal ingezet kunnen worden op de werkvloer.
Hoe zal de opleiding er concreet uitzien?
LS: Het programma is op maat van de werkende professional ontwikkeld. Elk van de vijf opleidingsonderdelen is volledig online en op eigen tempo te volgen om de combinatie met een job perfect mogelijk te maken.
Dankzij het platform Blackboard Ultra zijn we kunnen afstappen van de klassieke cursustekst en hebben we zaken zoals kennisclips, interactieve zelftesten en flexibele verdiepingsopties kunnen inbouwen.
Naast het online luik krijgen je als deelnemer ook een aantal praktijkopdrachten waarin je onder begeleiding van de lesgevers met de opgedane kennis aan de slag moet. Ook dat gebeurt volledig online.
De uiteindelijke evaluatie zal gebeuren aan de hand van schriftelijke examens. Die examens vinden wel plaats op de campus, net als de vier terugkommomenten doorheen de opleiding. Dat kan wat meer flexibiliteit vragen van deelnemers en hun eventuele werkgevers, daarom hebben we die fysieke aanwezigheid ook tot een minimum beperkt.
Waar kunnen geïnteresseerden meer te weten komen?
LS: Via de website van de opleiding. Inschrijven voor 2023-2024 is niet meer mogelijk, de vorming is nu al volzet. Maar wie wil kan uiteraard wel meer info vragen of zich al inschrijven voor het volgende academiejaar.
Over Lennart Scheys
Naast zijn rol als directeur van de opleiding “Technologie in de zorg” coördineert prof. Lennart Scheys het Institute for Orthopaedic Research and Training, de onderzoeksafdeling van de dienst orthopedie van UZ Leuven.
In die rol, maar eigenlijk al zijn hele loopbaan – een loopbaan die startte met een doctoraat in de ingenieurswetenschappen, enkele jaren in de medical device-industrie om daarna terug in de academische sector terecht te komen – probeert hij actief de brug te maken tussen zijn technische achtergrond als burgerlijk ingenieur en de vragen waarmee geworsteld wordt in de dagdagelijkse klinische praktijk.
