“Onze oplossing bestaat uit een onderdeel voor de patiënt en een voor het zorgteam. Wanneer je arts Resilience voorschrijft, krijg je elke week een vragenlijst. Via sms, e-mail of de app. De vragen peilen naar symptomen en hoe je je voelt.”
'Via sms, e-mail of de app krijg je elke week een vragenlijst die peilt naar symptomen en hoe je je voelt.'
“Onze algoritmes analyseren je antwoorden en detecteren of je risico loopt op complicaties of herval. Als dat zo is – in een derde van de gevallen – krijgt je arts een melding. Die kan dan meteen ingrijpen met een telefoontje voor meer info, een consultatie of bij ernstige verwikkelingen een ziekenhuisopname. Vaak zal de melding aanleiding geven tot een aanpassing van de behandeling, bijvoorbeeld aan de dosis van een geneesmiddel.”
Niet langer inboeten aan levenskwaliteit

De bijna continue opvolging heeft aanzienlijke voordelen, zegt Paul-Louis. “Bij een traditionele kankerbehandeling ga je misschien om de vier weken langs bij je dokter. Als je tussen twee consultaties last krijgt van bijwerkingen of pijn, moet je ofwel zelf je dokter bellen – wat niet altijd goed uitkomt – of wacht je tot de geplande raadpleging.”
“Dat betekent soms wekenlang inboeten aan levenskwaliteit en mogelijk een verergering van je toestand. Soms beland je daardoor op spoed en moet je opnieuw opgenomen worden in het ziekenhuis.”
“Onze wekelijkse bevraging laat dokters toe hun patiënten korter op te volgen en problemen vroeger te detecteren. De analyse helpt de patiënt ook beter om te gaan met bijwerkingen van de ziekte of behandeling.”
Relatieve dosisintensiteit
Bij chemotherapie kan de medicatie beter afgestemd worden. “Dankzij telemonitoring kun je de zogenaamde relatieve dosisintensiteit verhogen. Wanneer je patiënt er slecht aan toe is, zal je die niet de volledige behandeling toedienen. Je geeft een lagere dosis tot je patiënt de behandeling beter aan kan of stelt de behandeling uit.”
“Dankzij onze telemonitoring kun je bij meer patiënten de volledige behandeling met de aangewezen dosis chemo opstarten, omdat ze van nabij worden gevolgd. Dat vergroot hun genezingskansen.”
Video’s en podcasts op maat
Naast voordelen voor de gezondheid en levenskwaliteit zorgt het systeem ook voor een daling van het aantal vermijdbare hospitalisaties en opnames op de spoedafdeling, legt Paul-Louis uit. “De meerwaarde voor zorgprofessionals is dat ze al hun patiënten opvolgen, maar meer tijd kunnen besteden aan wie hun aandacht op dat moment écht nodig heeft.”
'Zorgprofessionals kunnen meer tijd besteden aan wie hun aandacht op dat moment écht nodig heeft.'
De toepassing doet veel meer dan enkel vragen naar symptomen, zegt Paul-Louis. “Op basis van het type kanker dat je hebt, je behandeling en je antwoorden krijg je informatie op maat. Momenteel zijn al bijna 900 video's, podcasts en teksten beschikbaar die patiënten helpen om hun ziekte en behandeling beter te begrijpen. Allemaal gebaseerd op gevalideerde klinische informatie.”
“Er zijn ook aangepaste programma’s met yoga, meditatie en beweging, om de stress en vermoeidheid te verminderen die een kankerbehandeling veroorzaakt. Ons doel is niet alleen de gezondheid en levenskwaliteit te verbeteren, maar ook de zorg voor kankerpatiënten persoonlijker en menselijker te maken.”
(Nog) geen AI
“Onze oplossing is een medisch hulpmiddel van de klasse IIA volgens de vroegere MDD-indeling (Medical Devices Directive) en we zijn ook gecertifieerd volgens de nieuwe classificatie, MDR (Medical Device Regulation). Artsen mogen Resilience in Frankrijk voorschrijven aan elke patiënt met kanker, ongeacht type of behandeling, en dat tijdens de volledige actieve behandeling.”
“Het maakt dus niet of je chemotherapie krijgt, immunotherapie, radiotherapie of een hormoonbehandeling. We merken dat zelfs na het einde van de actieve behandeling artsen hun patiënten blijven volgen, om zicht te houden op langetermijneffecten als vermoeidheid, angst en pijn.”
'Je kan de toepassing gebruiken bij alle mogelijke behandelingen: chemotherapie, immunotherapie, radiotherapie, hormoonbehandeling...'
De algoritmes van Resilience zijn gebaseerd op internationale klinische studies. “Vandaag werken wij met een deterministisch model”, zegt Paul-Louis Belletante. “Dezelfde antwoorden leveren steeds dezelfde resultaten op.”
“Dat heeft ook meegespeeld bij de terugbetaling in Frankrijk: de overheid is er nog niet klaar voor om een toepassing die puur op AI draait terug te betalen. AI werkt probabilistisch en voorspelt de best mogelijke uitkomst, en die kan van geval tot geval verschillen”, aldus Paul-Louis. “Wat niet wil zeggen dat ons model statisch is: we hebben vijf artsen in dienst die onze algoritmes continu evalueren en bijsturen.”
Naar meer bescheiden adoptie in België?
In Frankrijk volgen momenteel 80 ziekenhuizen meer dan 7.000 kankerpatiënten met Resilience. In België gaat het om drie ziekenhuizen waar in totaal al 500 patiënten opgevolgd werden: het Instituut Jules Bordet en het UMC Sint-Pieter in Brussel en de Clinique Saint-Luc Bouge in Namen.
Paul-Louis: “Andere Belgische ziekenhuizen tonen interesse, maar ik mag nog geen namen noemen. Uiteraard speelt een mogelijke terugbetaling een belangrijke rol.”
(lees verder onder het kaderstuk)
Aanvraag ingediend bij Riziv
In Frankrijk wordt Resilience sinds 24 november 2023 terugbetaald. “Als eerste telemonitoringoplossing die kankerpatiënten voor langere tijd opvolgt”, zegt Paul-Louis. “De overheid erkende de positieve impact op de zorg en de kostenbesparing. Voor patiënten met een gevorderde of uitgezaaide kanker heeft de Haute Autorité de Santé een klinische impact vastgesteld. Onze vragenlijsten en algoritmes verbeteren de levenskwaliteit van patiënten.”
mHealth Belgium
“We volgden al langer wat in België gebeurt rond digitaal ondersteunde zorg. Resilience is opgenomen in mHealthBelgium. Gezien het proces nu veranderd is, hebben we een beetje afgewacht tot alles zich zou stabiliseren. Begin 2024 hebben we dan ons dossier ingediend bij het Riziv voor vergoeding van onze oplossing.”
“Ik verwacht dat de beoordeling wat tijd zal vergen, we zijn bij de allereersten die een dergelijk dossier hebben ingediend. Hopelijk kunnen we dit jaar stappen vooruitzetten in België en helpt de erkenning die we in Frankrijk kregen de Belgische autoriteiten bij hun evaluatie.”
“In Frankrijk worden wij als leverancier van de oplossing vergoed, maar ook de voorschrijvende arts en de verpleegkundige die de meldingen opvolgt. Dat veranderde alles. Op die manier kan een ziekenhuis iemand in dienst nemen om de alerts te bekijken.”
“In België zal er wellicht een meer bescheiden adoptie komen. Als we kijken naar het Instituut Jules Bordet, dan werkt het daar in elk geval uitstekend. Artsen gebruiken de oplossing al voor heel veel patiënten. Dat zal alleen maar toenemen als Resilience op een bepaald moment terugbetaald wordt.”
'Minder urgenties en opnames, minder medicatie: telemonitoring zorgt voor een besparing van enkele duizenden euro’s per kankerpatiënt.'
“We hebben kunnen aantonen dat Resilience een serieuze kostenbesparing betekent tegenover de traditionele opvolging, doordat er minder urgenties en opnames zijn en omdat de patiënt minder medicatie nodig heeft. Studies hebben uitgewezen dat telemonitoring op die manier enkele duizenden euro's per patiënt bespaart.”
Alle chronische ziektes
“In eerste instantie willen we onze oplossing zoveel mogelijk in de medische praktijk krijgen. Zodat het de standaard wordt in Frankrijk, België en de rest van Europa. Op langere termijn willen we, dankzij de gegevens die we verzamelen, de zorgprocessen, behandelingen en geneesmiddelen mee helpen verbeteren.”
“Ons bedrijf is goed gefinancierd en dat laat ons toe om wat we doen, goed te doen. Niet alleen voor kankerpatiënten, voor alle patiënten met een chronische ziekte. Onlangs hebben we een bedrijf overgenomen, GutyCare, dat zich specialiseert in chronische ontstekingsziekten in het spijsverteringsstelsel, zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. We volgen intussen ruim 300 dergelijke patiënten op en zijn bezig aan een terugbetalingsdossier.”
Makkelijk invullen
De kwaliteit van opvolging staat of valt met de antwoorden die de patiënt geeft. Wat als die daar niet toe in staat is? “Je mantelzorger of iemand anders kan in jouw plaats antwoorden”, zegt Paul-Louis. “Maar we hebben onze interface zo eenvoudig gemaakt dat bijna iedereen ermee kan werken.”
“Het gaat om telkens 12 tot 18 vragen, die je snel en makkelijk beantwoordt. Kankerpatiënten hebben al genoeg zorgen, we willen hun leven niet nog complexer maken. Enkel bij sommige oude mensen en palliatieve patiënten zijn het mensen uit de omgeving die antwoorden.”
Na zes maanden behandeling beantwoorden nog meer dan 85% van de patiënten elke week de vragen. “Dat toont aan dat het goed zit met de patiëntenervaring”, zegt Paul-Louis.
